Vítězové

KATEGORIE SÉRIOVÉ VOZY

AutoDesign Awards 2014: Nejlepší design roku

Vítěz

Ferrari LaFerrari

Velmi pohledné LaFerrari má geny a tělo opravdového supersportu, ale v jeho tvarech je mnohem víc než jen obligátní agresivita a svaly. Je to víc antický atlet s půvabnou tváří a velmi krásnými přirozenými proporcemi než hrozivě se tvářící steroidový kulturista. Přestože je v něm hromada moderní techniky, do popředí vystupuje kult přirozené krásy. LaFerarri neprovokuje, ale snaží se přitáhnout pozornost velmi pozitivním způsobem. A daří se mu to skvěle.

Radek Laube, editor-in-chief, AutoDesign&Styling magazine

 

KATEGORIE KONCEPTY

AutoDesign Awards 2014: Nejlepší design roku

Vítěz

Volvo Concept Coupe

Dlouhé kapoty a useknuté zádi si asi všimli všichni, informací o odkazu na kultovní kupé z konce 60. let je také plná tisková zpráva.
Co je ale pro mne v tomto případě nejpodstatnější, je celková image značky, která je navržena s vkusem a citem pro detail. Zejména interiér má nádhernou horizontální linii, která plynule přechází do dveřní výplně. Na přístrojovém panelu je minimum zbytečných detailů. Doufám, že tento koncept či jeho hlavní idea se plynule překlopí do sériové produkce.

Michal Froněk, chief designer Olgoj Chorchoj

 
MALÁ AUTA A MINIAUTA | VÍTĚZ KATEGORIE

Malá & miniauta - Volkswagen XL1

Volkswagen XL1

Značka, která v současnosti představuje spíše solidní, byť průběžně a pečlivě modernizovanou jistotu, zase jednou udělala radost fanouškům avantgardy.
Po dnes už téměř dávné třetí generaci Passatu, která jako by se vyloupla z designérské skici, a modelu Up!, jenž tak učinil doslova, uvádí automobil, který je po všech stránkách podstatně radikálnější.
Volkswagen XL1 je avantgarda skutečně „klasická“: je krásný, moderní, má dynamické tvary, je technicky dokonalý. A ještě v něčem je mi sympatický: paradoxně v tom, že se bude prodávat v minimálním počtu za vysokou cenu. Představa co nejdostupnějšího automobilu blížícího se dokonalosti totiž občas ztrácí na přitažlivosti.
Jiří Hulák
Head of Dpt. of Industrial Design, National Technical Museum Prague
 
NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA | VÍTĚZ KATEGORIE

Nižší střední třída - Skoda Rapid Spaceback

Škoda Rapid Spaceback

Nové proporce Spacebacku opticky úspěšně potlačují vrozenou úzkost karoserie a posádce přináší bonus větší výšky nad zadními sedadly. Pro škodovky ne zrovna typické třetí boční okénko a na něj navazující úzký zadní sloupek opticky odlehčují bok a výrazně zlepšují výhledy šikmo vzad.
Není vůbec důležité, zda se jedná o hatchback, nebo o krátké kombi. Druhé pojmenování se mně zdá dokonce logičtější. Nabízené tmavé prosklení střechy, vzadu přecházející ve spoiler a páté dveře, rozšiřuje nadstandardní nabídku a zjevně cílí na mladší generaci. Pro mě je dokladem, že tým Jozefa Kabaně je racionálně naladěn.
Ač Spaceback vznikl jako „druhý“ v pořadí, má dle mého díky svým parametrům, kompaktnímu přitažlivému tvaru a užitným hodnotám velkou šanci stát se na úkor svého staršího a většího bratra číslem 1.
František Pelikán
ZČU Plzeň
 
STŘEDNÍ TŘÍDA  | VÍTĚZ KATEGORIE

Střední třída - Mercedes Benz C Class


Mercedes-Benz C-Class

Nový Mercedes vsadil na krásné organické tvary s jasnými liniemi. Oproti předchozímu modelu jsou linky vykresleny pouze jednou hranou a působí elegantnějším dojmem. Na novém modelu je skvěle dopracovaný střih přední kapoty. V okolí rámečku chladiče má kapota akcent dvou elegantních cípů působící jako cípy límečku košile. Použití samostatného rámečku chladiče zase zdůrazňuje značku. Linie vozu přechází do světlometů a jsou použity i v obrysech světelných prvků. Nové technologické možnosti předních světlometů byly smysluplně využity k zopakování hlavních linií i v těchto tvarově konzistentních detailech. Luxusnímu interiéru s velkým množstvím kruhových prvků trochu schází konzistence s vnějším tvarem i s použitými vysoce moderními technologiemi. Nový Mercedes je nejen elegantní, ale i velice dynamický. Předpokládám, že bude přitahovat i mladší zájemce, než tomu bylo doposud.
Stanislav Hanuš

design & development manager, Blata
 
LUXUSNÍ AUTA & VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA  | VÍTĚZ KATEGORIE
 
Luxusní & vyšší střední třída - Maserati Ghibli

Maserati Ghibl

Jsem milovnice krásných aut, jako malá jsem chtěla být automobilovou závodnicí a hrála si s autíčky více než s panenkami. Automobilovou scénu dnes ale sleduji hlavně jako designér a na auta se tedy dívám jako na objekt. Maserati jsou v „mém hledáčku“ už mnoho let. Tato značka měla a má svůj ojedinělý a výjimečný design, „pevné“ tělo, které budí respekt krásnými ladnými tvary plnými energie. Při poslechu motoru se mně tají dech a opravdu mám husí kůži. Přestože chápu dnešní trh, tak jsem spíše s despektem přijímala informaci o menším a dostupnějším Maserati. Ghibli však mezi svými konkurenty zůstává originálním, elegantním vozem a pravým Maserati.

Liběna Rochová
fashion designer
 
SUV & CROSSOVER | VÍTĚZ KATEGORIE

SUV & Crossover - Land Rover
Range Rover Sport 

Range Rover Sport

Nový RR Sport svými maskulinními proporcemi zdařile navazuje na svého předchůdce, ovšem uhlazeněji a s větší mírou elegance. Oproti první generaci se výrazně zaoblil a řada prvků je inspirována stylistickým rukopisem menšího modelu Evoque, což je nejvíce patrné z protaženého tvaru světlometů. Za zmínku stojí také luxusní interiér, který působí daleko přívětivějším dojmem, než jsme byli zvyklí vídat v minulosti.
Ladislav Škoda
chief designer, Tescoma
 
MPV | VÍTĚZ KATEGORIE

MPV - Citroen C4 Picasso

Citroën C4 Picasso

Přestože se automobilka Citroën v současnosti prezentuje nadprůměrně kvalitními koncepty, prosadit svébytný designerský jazyk do sériové produkce se jí i nadále moc nedaří. Kategorii jinak vcelku konzervativních středně velkých MPV se ovšem francouzský výrobce rozhodl obohatit vozem s nezvykle odvážným designem. Zúročil dlouholeté zkušenosti v segmentu a navrhl proporčně vyvážený kompaktní automobil s nábojem dynamiky a originality. Doufejme, že v příští generaci získá i trochu více pověstného francouzského šarmu.
Pavel Hrubý architekt & designer
 
SPORTOVNÍ AUTA A KABRIOLETY | VÍTĚZ KATEGORIE

Sportovní auta a  kabriolety - errari LaFerrari

Ferrari LaFerrari

Navzdory tomu, že LaFerrari je prvním supersportovním typem Ferrari, na jehož designu se proti tradici oficiálně nepodílel Pininfarina, jde o neobyčejně zdařilé dílo vyvážených tvarů vyjadřujících dynamiku exkluzivního automobilu, navíc v duchu doby přicházející s inovativním hybridním pohonem.
Tom Hyan
editor-in-chief, Automobil Revue