MALÁ AUTA A MINIAUTA |
VÍTĚZ KATEGORIE
|
 | Volkswagen XL1
Značka, která v současnosti představuje spíše solidní, byť průběžně a pečlivě modernizovanou jistotu, zase jednou udělala radost fanouškům avantgardy. Po dnes už téměř dávné třetí generaci Passatu, která jako by se vyloupla z designérské skici, a modelu Up!, jenž tak učinil doslova, uvádí automobil, který je po všech stránkách podstatně radikálnější. Volkswagen XL1 je avantgarda skutečně „klasická“: je krásný, moderní, má dynamické tvary, je technicky dokonalý. A ještě v něčem je mi sympatický: paradoxně v tom, že se bude prodávat v minimálním počtu za vysokou cenu. Představa co nejdostupnějšího automobilu blížícího se dokonalosti totiž občas ztrácí na přitažlivosti.
Jiří Hulák Head of Dpt. of Industrial Design, National Technical Museum Prague |
NIŽŠÍ STŘEDNÍ
TŘÍDA | VÍTĚZ KATEGORIE
|
 | Škoda Rapid Spaceback
Nové proporce Spacebacku opticky úspěšně potlačují vrozenou úzkost karoserie a posádce přináší bonus větší výšky nad zadními sedadly. Pro škodovky ne zrovna typické třetí boční okénko a na něj navazující úzký zadní sloupek opticky odlehčují bok a výrazně zlepšují výhledy šikmo vzad. Není vůbec důležité, zda se jedná o hatchback, nebo o krátké kombi. Druhé pojmenování se mně zdá dokonce logičtější. Nabízené tmavé prosklení střechy, vzadu přecházející ve spoiler a páté dveře, rozšiřuje nadstandardní nabídku a zjevně cílí na mladší generaci. Pro mě je dokladem, že tým Jozefa Kabaně je racionálně naladěn. Ač Spaceback vznikl jako „druhý“ v pořadí, má dle mého díky svým parametrům, kompaktnímu přitažlivému tvaru a užitným hodnotám velkou šanci stát se na úkor svého staršího a většího bratra číslem 1. František Pelikán ZČU Plzeň |
STŘEDNÍ TŘÍDA | VÍTĚZ
KATEGORIE |

|
Mercedes-Benz C-Class
Nový Mercedes vsadil na krásné organické tvary s jasnými liniemi. Oproti předchozímu modelu jsou linky vykresleny pouze jednou hranou a působí elegantnějším dojmem. Na novém modelu je skvěle dopracovaný střih přední kapoty. V okolí rámečku chladiče má kapota akcent dvou elegantních cípů působící jako cípy límečku košile. Použití samostatného rámečku chladiče zase zdůrazňuje značku. Linie vozu přechází do světlometů a jsou použity i v obrysech světelných prvků. Nové technologické možnosti předních světlometů byly smysluplně využity k zopakování hlavních linií i v těchto tvarově konzistentních detailech. Luxusnímu interiéru s velkým množstvím kruhových prvků trochu schází konzistence s vnějším tvarem i s použitými vysoce moderními technologiemi. Nový Mercedes je nejen elegantní, ale i velice dynamický. Předpokládám, že bude přitahovat i mladší zájemce, než tomu bylo doposud. Stanislav Hanuš design & development manager, Blata |
LUXUSNÍ AUTA & VYŠŠÍ
STŘEDNÍ TŘÍDA | VÍTĚZ KATEGORIE |

| Maserati Ghibl Jsem milovnice krásných aut, jako malá jsem chtěla být automobilovou závodnicí a hrála si s autíčky více než s panenkami. Automobilovou scénu dnes ale sleduji hlavně jako designér a na auta se tedy dívám jako na objekt. Maserati jsou v „mém hledáčku“ už mnoho let. Tato značka měla a má svůj ojedinělý a výjimečný design, „pevné“ tělo, které budí respekt krásnými ladnými tvary plnými energie. Při poslechu motoru se mně tají dech a opravdu mám husí kůži. Přestože chápu dnešní trh, tak jsem spíše s despektem přijímala informaci o menším a dostupnějším Maserati. Ghibli však mezi svými konkurenty zůstává originálním, elegantním vozem a pravým Maserati.
Liběna Rochová fashion designer |
SUV & CROSSOVER | VÍTĚZ
KATEGORIE |
| Range Rover SportNový RR Sport svými maskulinními proporcemi zdařile navazuje na svého předchůdce, ovšem uhlazeněji a s větší mírou elegance. Oproti první generaci se výrazně zaoblil a řada prvků je inspirována stylistickým rukopisem menšího modelu Evoque, což je nejvíce patrné z protaženého tvaru světlometů. Za zmínku stojí také luxusní interiér, který působí daleko přívětivějším dojmem, než jsme byli zvyklí vídat v minulosti.
Ladislav Škoda chief designer, Tescoma
|
MPV | VÍTĚZ KATEGORIE |

| Citroën C4 Picasso
Přestože se automobilka Citroën v současnosti prezentuje nadprůměrně kvalitními koncepty, prosadit svébytný designerský jazyk do sériové produkce se jí i nadále moc nedaří. Kategorii jinak vcelku konzervativních středně velkých MPV se ovšem francouzský výrobce rozhodl obohatit vozem s nezvykle odvážným designem. Zúročil dlouholeté zkušenosti v segmentu a navrhl proporčně vyvážený kompaktní automobil s nábojem dynamiky a originality. Doufejme, že v příští generaci získá i trochu více pověstného francouzského šarmu.
Pavel Hrubý
architekt & designer |
SPORTOVNÍ AUTA
A KABRIOLETY | VÍTĚZ KATEGORIE |

| Ferrari LaFerrari
Navzdory tomu, že LaFerrari je prvním supersportovním typem Ferrari, na jehož designu se proti tradici oficiálně nepodílel Pininfarina, jde o neobyčejně zdařilé dílo vyvážených tvarů vyjadřujících dynamiku exkluzivního automobilu, navíc v duchu doby přicházející s inovativním hybridním pohonem.
Tom Hyan
editor-in-chief, Automobil Revue |