Vítězové
KATEGORIE SÉRIOVÉ VOZY
AutoDesign Awards 2013: Nejlepší design roku

Škoda Octavia
Na nové Octavii
oceňuji především skvěle namíchaný poměr elegance a
agresivity. Má vlastní tvář. Působí na mě svěžím,
jednoduchým dojmem a zároveň má i několik pěkně a logicky
propracovaných detailů a inovativních řešení. Například
partii okolo světlometů s přiznanou skladbou ploch, zadní dveře,
dynamické kliky dveří, mřížku chladiče. Mám radost, že
takový výrobek vznikl v České republice, a srovnání s
konkurencí mě v tomto pocitu jen utvrzuje.
STANISLAV HANUŠ šéfdesignér Blata
KATEGORIE KONCEPTY
AutoDesign Awards 2013: Nejlepší design roku
Touring Superleggera
Disco Volante
Touring Superleggera
Disco Volante jsem volil jako nejlepší koncept, protože vybočuje
ze současného trendu retrovozů. Mám pocit, že se podařilo auto
sochařsky pojednat tak, jak to bylo samozřejmé v době vzniku
původní předlohy. Není to jen neidentifikovatelná hmota oplácaná
přeefektovanými detaily, jak je to dnes velmi časté.
Koncept je odvážný.
Nekulaté a useknuté výřezy kol vypadají výborně, přestože
dnes přece vůbec nejsou „cool“!
Auto má dobře
rozložené hmoty karoserie a celek působí poněkud bizarně,
stejně jako původní Alfa Romeo 1900 C52 z roku 1952.
Ale mám i drobnou
výtku: „ukecaný“ přední nárazník s hranatými průduchy,
které mi moc nesedí ke zbytku, zejména k velmi povedenému zadku
auta.
MARTIN IMRICH Koncern Design
Studio
| MALÁ AUTA A MINIAUTA |
VÍTĚZ KATEGORIE
|
 | Renault Clio
Nová generace Renaultu
Clio v mnohém stylisticky čerpá z konceptu DeZir nového
šéfdesignéra Laurense van den Ackera. Dynamický design je založen
na smyslnosti křivek oproti ostrým až agresivním hranám, které
známe z předchozích let. Je také svalnatější, hlavně v
partiích ramen.
LADISLAV ŠKODA šéfdesignér, Tescoma |
|
NIŽŠÍ STŘEDNÍ
TŘÍDA | VÍTĚZ KATEGORIE
|
 | Mercedes-Benz třídy A
Je pozoruhodné, jak se
třída A s novou generací proměnila. Ačkoliv je nyní
prakticky klasickým hatchbackem, který by teoreticky neměl mít
čím překvapit, není tomu tak. Oceňuji celkovou přesvědčivost
a dokonalé zvládnutí dané kategorie. Do nového áčka se
také podařilo vetknout pořádnou porci stylu moderního Mercedesu.
Přestože jde o malý vůz, nenafukuje se do výšky
a drží si nízkou siluetu; auto působí dynamicky, mrštně
a mladě. Atraktivní „městské“ tvary podtrhuje originální
interiér, kde můžeme vidět takové zajímavosti jako sedadla
s integrovanými opěrkami nebo „plovoucí“ displej
palubního systému. Radek Laube šéfredaktor
AutoDesign&Styling magazine |
STŘEDNÍ TŘÍDA | VÍTĚZ
KATEGORIE |
 |
Škoda Octavia
Čistý design a
jeho vyváženost s dynamikou a sportovní elegancí budou stárnout
jen velmi pomalu. Pokud Octavia stojí na vhodných kolech správného
rozměru, neztratí se ani vedle takových aut, jako je Audi A6 nebo
VW Passat. Další věcí, která mě potěšila, je jak v době,
kdy se šetří a snižují rozpočty, dokázali ve Škodovce přivést
na svět designově i technologicky zajímavé hlavní světlomety i
zadní svítilny s velice povedenou grafikou tradičních
„céček“.
MAREK PIANO
KEDZIERSKI designér, BT design |
|
LUXUSNÍ AUTA & VYŠŠÍ
STŘEDNÍ TŘÍDA | VÍTĚZ KATEGORIE |
 | Tesla SV kategorii
luxusních vozů je přirozeně těžké najít vysloveně průměrný,
či dokonce slabý model. Tesla S na první pohled upoutává
progresivním, čistě elektrickým pohonem, v této třídě
unikátním. Vedle toho však reprezentuje mimořádně harmonický a
nezbytně elegantní design umně balancující mezi požadavky na
prémiový sportovní sedan a futuristickým, nové trendy ukazujícím
tvaroslovím tektonicky harmonické a kompozičně vyvážené
karoserie. Tesla S ukazuje soulad formy a funkce bez jakékoli
zbytečné eklektické nabubřelosti. Proto dostala i v tak těžké
kategorii můj hlas.
PETR ŠTĚPÁNEK
Fakulta umění a
architektury Technická univerzita
v Liberci |
SUV & CROSSOVER | VÍTĚZ
KATEGORIE |
 | Land Rover Range RoverMám rád, když se
design vyvíjí logicky a evolučně (ne skoky) – to je určitě
případ stylu, který RR drží již od roku 1970. Z mondénního
Evoque si sice vypůjčil výrazné detaily předních světel, ale
monumentální, až dekadentně robustní karoserie si drží svoji
tvář. V interiéru je to také o poznání modernější než v
předchozí generaci. Celkově působí jako nejvyšší možná
třída, a i přes svůj odpor k okázalosti se už moc těším na
jeho testování…
MICHAL FRONĚK šéfdesignér,
Olgoj Chorchoj |
MPV | VÍTĚZ KATEGORIE |
 | FIAT 500L
Malé MPV je stvořeno
podle starého střihu, ale výsledek je zcela moderní. Jednoduché,
přehledné linie působí v záplavě překombinovaného designu
velmi svěže.
PETR SIEBERT
volný designér |
SPORTOVNÍ AUTA
A KABRIOLETY | VÍTĚZ KATEGORIE |
| Ferrari F12 Berlinetta
Ferrari F12
Berlinetta je příkladnou ukázkou spojení kategorie Gran Turismo s
kategorií vysoce výkonného, ryze sportovního automobilu. Týmu
továrních konstruktérů a designérů a studiu Pininfarina se
podařilo posílit identitu tradiční sportovní značky důrazem na
detail, vyvážené proporce a tvarovou jednotu. Sympatický je
především kontrast vrcholné technologické úrovně s kompaktní
karoserií s výraznými živočišnými rysy. Automobilu na první
pohled nejen nic neschází, ale ani nepřebývá!
Pavel Hrubý
architekt | designér |